17 februari 2009

Balans i debatten

Äntligen någon som sätter huvudet på spiken när det gäller den här könsdebatten och frågan om genus i uppfostran

Jag har svårt att se att Molly skulle bli mindre jämställd bara för att hon har på sig rosa kläder och kjolar/klänningar. Jag tror stenhårt på att vi är olika biologiskt, män och kvinnor, och det av en anledning. Häromveckan var jag på ett tvåårskalas och hade med mig Molly, det var fyra pojkar och två flickor på kalaset. Vilka tror ni var intresserade av bebisen som kom? Och vilka lekte med brandbilen? Och då har ändå pojken som fyllde år både dockor, bilar och en leksaksspis. Jag tycker det vore så otroligt TRIST om alla helt pålötsligt ska stöpas i samma beiga/grå/gula/gröna form. Och sitta och diskutera varför det heter människa istället för kvinniska (ursäkta, men det är så sjukt töntigt) och ta bort alla "man" ur en skrivelse (jo, jag har som student suttit på ett fullmäktigemöte med SFS och diskuterat denna fråga i timtal) är en otrolig slöseri med tid och energi. Jag blir fanimej förbannad när jag tänker på det.

Vi har kommit långt i jämställdhet i Sverige och jag tycker SJÄLVKLART att kvinnor och män ska ha lika lön för samma arbete och så vidare i alla oändlighet. Här hemma är det t.ex. INTE jag som lagar maten. Men jag har ansvar för bilen. Sådeså era gamla mossfeminister!

Politiskt, jag vet. Men ganska roligt!

4 kommentarer:

badanka sa...

precis, en individ en människa som vilken som helst! Man formas inte av färger;) Vet en förskola i Huddinge som valde att införa pojkarnas halvtimmeslek med dockorna (kan säga att den inte var poppis hos killarna)

Jag tror på de fria valet, här hemma finns alla möjliga leksaker. Jag klär tilde i klänningar. Pojkarna har bilar. Tror de blir fin fina medborgare, de gillar alla att pyssla och skapa.
De är trygga och lyhörda barn.

Ja håller med dig..

Anonym sa...

Håller mig dig fullständigt. Att sträva efter absolut likställdhet mellan könen är löjligt. Jag tror absolut att där är en hel massa medfödda skillnader mellan oss, och varför ska det vara dåligt? Ofta tycker jag att alla "tjejiga" saker målas upp som dåliga...rosa är dåligt, dockor är dåliga ...osv... Trist! Maja kommer få dockor och Barbie, men kommer också ha tillgång till Playmobil och lego...sen vad hon vill leka med får hon helt och hållet avgöra själv!

C sa...

Word, som det sägs på nätet. Jag instämmer bara. Och jag är också den som fixar bilen. Och sådär. Japp. Förbannad blir man.

JenJen sa...

Aaah, ni håller med. Trodde jag skulle bli sågad vid fotknölarna (hamnade i en diskussion på en annan blogg där jag blev idiotförklarad). Jag tycker att hela den här genusdebatten tar fel proportioner helt enkelt. Jag tror att vi alla kommer få fin-fina barn :)