25 augusti 2008

Vecka 39

Nu blev det ju inte riktigt som planerat så nu är vi helt plötsligt inne på SISTA veckan! En positiv sak (hör och häpna, jag har börjat se något positivt med detta!) är att vi faktiskt kan räkna ner. Sju dagar kvar... Jag tar inte med något om mamman den här veckan, det handlar ändå bara om tråkiga saker som slempropp och vattenavgång. Som om jag bryr mig om det liksom :-)

Barnet: Barnet har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Det duniga hår som hittills täckt barnets hud försvinner och hudens rynkor är utslätade. Barnets avföring "mekonium" som samlats i tarmarna består av en blandning av lanugohår, gallpigment, utsöndringar från matsmältingssystemet och celler från tarmväggen. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.
Vikt ca 3 450 gram, längd ca 50 centimeter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hurra hurra! Snart ar han har! Snart sa snart sa har ni er efterlangtade lilla babis!

Kram!

C sa...

Jaaa! Jag skulle just skriva dig ett mejl på detta temat. Jag får inte gå över tiden och fick i dag info om hur en igångsättning går till om det är så att den inte tittat ut den 6e. Å du - min första tanke gick faktiskt till dig och till det faktum att du ändå vet när det ska ske - om en vecka har du din klutt i armarna. Vår kan dröja än - och max en vecka över tiden dras jag igång - och då är det inte ovanligt att det tar 2-3 dagar inne på förlossningen innan själva förlossningen startar. Och den resan, de där dagarna, kan vara tämligen smärtsamma. Let´s say: Det här alternativet lockar ÄNNU mindre. Kom nu lilla bebis!