25 augusti 2008

Hor-oskop

JUNGFRUN (24 aug – 23 sept)
Detta är ett noggrant barn – jungfruns detaljseende är värdefullt, men behöver kombineras med förmågan att priotera det som är viktigast. Renlighet och ordning är viktigt och jungfruns inneboende kräsenhet kan göra att dessa barn är petiga med maten. Jungfrun älskar att vara tillags och att bli nekad eller bortstött kan sätta djupa spår. Hon eller han är nyfiken, vetgirig och lägger gärna manken till när det gäller att lära sig något nytt.

Nyckelord: Analytisk, skicklig, effektiv, kritisk, noggrann, exakt, metodisk, försiktig och blygsam.

Föräldratips: Jungfruns självförtroende växer i takt med det beröm som ges.

Summa: Jens kommer bli tokig på matpetigheten, jag kommer att älska ordningssamheten och vi kommer berömma ungen vad den än tar sig för. Men jag vet inte om jag tror på detta, för det är inte en försiktig och blygsam bebis jag har i magen...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, en blygsam bebis lägger sig inte på tvären. En blygsam bebis gör dom alla andra bebisar brukar göra - allt för att inte stå ut =)

C sa...

Ahh - du är inne på samma spår som jag - att kika på karaktärsdragen! Spännande, inte sant? Jag är en sån extrem karaktäristisk skytt så jag inbillar mig att barnet blir en karaktäristisk jungfru på samma sätt, men det vet man ju inte. Matpicky med mig som mamma och Frasse som pappa känns bara helt osannolikt, men vem vet!? Och så den där kritiska ådran... hur ska man stävja den?

JenJen sa...

Caroline: Precis!

C: Och jag är en extremvåg så jag analyserar också det där. Jungfrumänniskor verkar vara känsliga små liv... Hur ska detta gå?

C sa...

Vi får söka stöd hos varandra! :) En av mina allra bästa vänner är jungfru och hon har alla de där karaktärsdragen - plus en massa andra såklart - hon är en underbar människa men säger själv att det är jobbigt att vara så nedrans kritisk, självkritisk och pedantisk hela tiden - och lojal uti fingerspetsarna. Jämt - mot alla utom sig själv. Men vi är ju varse om det från start så man kanske kan hjälpa den lilla individen att balansera det där lite granna (och att, i mitt fall, ta oss igenom pedanteribråken då jag inte är en särpräglad pedant)