04 augusti 2008

Vecka 36

Fem veckor kvar. Är det nu man ska bli nervös inför det kommande äventyret? Känner mig väldigt onervös måste jag säga. Nu har jag babblat om att tvätta bebiskläder och packa skötväska men som det känns nu så kommer det säkert dröja nån vecka till. Nu har vi i alla fall fått barnvagnen och skötbordet (bilbarnstolen kommer snart) så det känns rätt lugnt. Jag har en del förvärkar nu, vissa känns inte alls medan andra gör att jag måste stanna upp och fokusera på det onda. Det är som lätt magknip ungefär, inte så farligt (jag är beredd på det värsta när förlossningen väl drar igång sen). Jag sover ganska dåligt, bullar upp halva sängen med kuddar så jag halvsitter nästan och sover. Dessutom är jag uppe flera gånger på nätterna och kissar. Är inte less än, men det kommer väl om ett par veckor :D

Bebisen: Om du väntar ditt första barn ligger det troligtvis i rätt position nu, uppochned. Tycker du att bebisen rör sig något annorlunda mot de första rörelserna? Det kan bero på att det är trångt därinne, men är du minsta orolig prata med din barnmorska. Nu ökar fostervattnets mängd inte mer utan det minskar snarare eftersom din kropp absorberar en del av det. Hjärnan är färdigväxt. En del psykologer säger att barnet redan nu är medveten om sitt ”jag” eftersom det kan svara på saker med till exempel sparkar. Vikt ca 2 800 gram.

Mamman: Din livmoder är 32-35 centimeter, magen kan börja sjunka ner lite och det blir lättare att andas, men det kan fortfarande vara svårt att hitta en bekväm sovställning. Många gravida upplever att de behöver kissa ännu oftare än tidigare. Det beror på att livmodern trycker på urinblåsan. Nu kanske din vikt stannar till förlossningen (yaaaaaay!!!). Kolostrum eller råmjölk kan läcka ur dina bröst fast bebisen ännu inte är född. Glöm inte att börja ladda med kolhydrater, pasta är bra mat inför förlossningen.

Inga kommentarer: