09 mars 2009

Läkaren släppt

Det här fallet upprör mig. Tydligen. Det har varit något i hela den här historien som har känts fel, det har inte riktigt stämt, och ju mer jag har läst om det desto mer fel känns det. Det är ju fruktansvärt tragist i grund och botten, flickan föddes i graviditetsvecka 25 och familjen råkade i samband med hennes födsel ut för ett par extremt olyckliga händelser. Det första är att mamman inte blev ordentligt undersökt när hon sökte hjälp för värk i magen, hade hon blivit det så hade man förtsått att förlossningen var på väg att starta och eventuellt kunnat fördröja förloppet ytterligare. Det andra som sker är att den prematura flickan får en feldosering av något läkemedel vilket ger henne hjärnblödningar och därmed skador på hjärnan. Båda de här händelserna är ju fruktansvärt olyckliga. Och båda händelserna är lex-anmälda.

Nu kommer det som jag tycker är så sjukt. Läkaren som har suttit häktad har vårdat barnet under hennes sista dagar i livet. Det här skriver DN på sin hemsida idag:

"Den nu döda flickan hade svåra hjärnskador när hon avled i september förra året. Beslutet att avbryta den livsuppehållande behandlingen skedde enligt Björn Hurtig i samråd mellan läkarna och flickans föräldrar.

De lugnande och smärtstillande medel, som läkaren anklagas för att ha använt för att döda flickan, sattes in efter beslutet att respiratorn skulle kopplas ur. Då var det ställt utom tvivel att flickans liv inte skulle gå att rädda, hävdar Hurtig."

Om beslutet skedde i samråd med föräldrarna och man visste att det var ställt utom tvivel att flickans liv inte skulle gå att rädda, varför anmäler man då läkaren för dråp? Trodde de att det skulle ske ett mirakel och barnet skulle börja andas av sig självt när man stängt av maskinerna? Hade det varit jag, och jag visste att mitt barn skulle dö, så hade jag velat att läkarna gjorde allt för att barnet inte skulle ha ont eller känna obehag. Men det är ju jag.

Ska man vara rejält krass (och nu kanske jag tar ett jättekliv över en känslig linje) så kan man ju fråga sig vad som hade hänt om det inte hade funnits läkarvård över huvud taget. Hade ett barn fött i graviditetsvecka 25 överlevt?

Jag har utfört lite grävande journalistik och känner mig säker på att de här föräldrarna är ute efter hämnd, att få spy sin ilska och bitterhet över någon, att få någon annan att må lika dåligt som de själva har gjort. De är förbannade helt enkelt. Naturligtvis är allt i den här historien jättesorgligt, det bästa hade ju varit om barnet inte hade fötts för tidigt eller om de misstag som nu skedde inte hade inträffat. Det bästa hade varit om de hade fått ha en livs levande, sprallig liten flicka hos sig idag. Istället så har en barnläkare blivit berövad på sin karriär och kanske sitt liv.