14 april 2008

Vecka 20

Eftersom vi blev flyttade framåt en dag på UL så går jag in i vecka 20 idag istället för igår. Om en vecka har vi gått halva tiden! Magen växer, inatt och idag har jag haft en jäkla växtvärk. Det sticker, sliter och drar så jag tror att naveln ska gå sönder snart. Känner av bebisen varje dag nu, mest som kullerbyttor eftersom moderkakan ligger i framvägg som en bit isolering. Ligger jag på mage eller rygg kan jag känna distinkta sparkar, och är Jens framme snabbt med handen kan ha få sig en puff också :-)

Barnet: Barnet är ungefär lika stor som en honungsmelon huvud till stjärt. Alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20, sedan ökar skillnaderna. Fostret får nu det vita fosterfettet som ska skydda huden mot fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna. På flickor formas vagina och äggstockarna innehåller vid den här tidpunkten över sex miljoner ägg, men reduceras till 300-400 ägg innan hon blir fruktbar. Pungen är fortfarande tom på pojkar. Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 cm långt och väger ca 250-350 gram.

Mamman: Från och med nu växer magen mer regelbundet eftersom barnet koncentrerar sig på att växa. Måttet ökar med ungefär en centimeter i veckan. Nu behöver du också extra järn i kosten.

Inga kommentarer: