23 april 2008

Detta är jag

Igår hos barnmorskan fick jag reda på min blodgrupp. Jag är O och är dessutom Rh-positiv (det är bra). Däremot visade HIV, Hepatit och något mer negativt (det är också bra). Var tvungen att kolla upp blodgrupp O, blev så nyfiken. Hittade en bok som heter Ät rätt för din blodgrupp och detta är saxat från den:

Blodgrupp O

38% av Sveriges befolkning
"Jägaren/samlaren" mår bra av kött och intensiv motion. Tendens till för mycket magsyra. Har starkt matsmältningssystem och immunförsvar, problem med autoimmuna sjukdomar och magsår.

Ät kött.
Undvik vete och de flesta andra sädesslag.
Träna regelbundet med fysiskt krävande aktiviteter.
Risken för att få inflammatoriska sjukdomar och magsår ökar med felaktig kost.

Exempel på särskilt lämplig mat: nötkött, lamm, vilt, kallvattenfisk, adzukibönor, valnötter, pumpakärnor, olivolja, råg, broccoli, vitlök, lök, alger, kålrot, palsternacka, katrinplommon, nästan all frukt.

Var försiktig med: mjölkprodukter från kor (mozarella, getost och fårost kan fungera). Sojamjölk och sojaost är utmärkta alternativa högkvalitativa proteinkällor.

Undvik: vete i alla former förutom bovete och speltvete (Dinkel). Undvik också majs, linser, bacon, rökt lax, inlagd sill, cornflakes, avokado, blomkål, oliver, potatis, svamp.

Det som jag fastnade mest på är det där om fysiskt krävande träning. Betyder det att jag borde återuppta spinningen? Åh, typiskt.

1 kommentar:

Kikki sa...

Åh, måste bara tillägga :)
Jag har också blodgrupp 0, fast jag är rh-negativ istället.
BM skrämde upp mig rejält genom att berätta hur det var förr i tiden. Men nu när jag fått pratat av mig känner jag mig mycket lugnare :)