21 november 2011

Dag två

Vi var lite oroliga inför nattningen men vi hade pratat om det kvällen innan - att det skulle bli sista kvällen med napp. Inga problem enligt fröken. Och nä. Inga problem alls blev det. Hon tittade på mig med bus i blicken och frågade var nappen var när vi skulle läsa saga, men så svarade hon själv på frågan: tomten har ju fått den! I natt kom hon in och la sig hos oss och inte heller då pratade vi om nappen trots att jag såg ett litet utspel framför mig.

Idag på dagis hade hon stolt berättat om sitt äventyr och ikväll när vi skulle gå och lägga oss sa hon: jag vill INTE ha nappen. Så det är nog good bye nu. Vilken knäpp känsla ändå, för ni skulle bara ana hur tokig hon har varit i den där nappen. För bara en vecka sen sa hon bestämt NEJ när jag föreslog att vi skulle sova utan napp. Men så skönt! Jag tycker det ser så tokigt och trist ut med napp på stora barn, särskilt dagtid vilket vi haft som regel sen nåt år tillbaka att hon inte får ha.

Bara en kvar. En kvar som ska sluta med blöja och napp. Men han har två år på sig. Otto alltså. Om det rådde oklarhet i frågan.


• iPhonebloggat •

6 kommentarer:

Mamma Maja sa...

Åh duktiga Molly!
Jag har världens ågren inför att få julia att sluta med nappen för hon håller i den benhårt, och ännu mera nu eftersom Alice får ha sin.
Dagtid har jag begrnsningar men HJÄLP vilka utspel fröken kan få.
Himmel och pannkaka så hon kan gråta högt efter den.
Nu menar jag inte gråt sm i gråt utan GRÅT som i sju svåra års elände..
Kaninerna på Liseberg skulle fått dom denna julen men sist jag frågade Julia, i söndags, så kollade hon på mig och sa: - Ha, du skojjaj va mamma, jojiga du!

Kram Maja

Bettan sa...

Vad hon är duktig, det måste verkligen kännas skönt att det går så bra. Vi satsar på att Claras ska vara bort till våren. Dock har jag målat faan på vägen och tror att det kommer bli skit jobbigt. Skönt att höra att det kan gå bra :)

Jenny sa...

Maja - Molly fick ett hysteriskt napp-utbrott bara nån vecka innan vi gav bort napparna. Ett par dagar innan frågade jag om vi inte skulle sluta sova med nappen men ICKE. Hon har varit helt TOKIG i sina nappar, men så fort vi nämnde Tomten så blev hon intresserad. Sen pratade vi om det fram och tillbaka och att Otto fortfarande kommer ha sin kvar men det har verkligen inte varit några problem. Julia grejar det, jag lovar! Man får poängtera hur stora de är, det brukar de lyssna på ;) Men det är väl ingen panik egentligen? Vi kände att det var läge att prova när vi fick tillfälle.

Bettan - de flesta som jag hört som har slutat med napp har det gått mycket bättre än förväntat för. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle gå så här smärtfritt. Tror Clara kommer fixa det galant!

C sa...

Visst är det så skithäftigt när de är klara!? Vi gav våra till Daniel Lindblom (gitarristen i mora träsk, och hennes stora kärlek/förälskelse). När vi skulle sova första natten utan var det liksom "Nappen, mamma?" "Neeej, den har ju Daniel fått!" "Jaaaa! Å han skulle suga på den på båten. Vilken tokig gubbe! Han kan väl inte suga på mina nappar heller!". Och sen dess klart. Fast vi mutade också med vitaminer, något vi bestämt sedan länge, hon och jag (när man blir tre får man sluta med nappen och börja med kalle anka-vitaminer). Fint och klart slut. Bara en kvar, ja! Hurra för Molly!

C sa...

(och förresten så är det ju rätt taskigt att man underskattar dem så, att man liksom är helt starträdd för utspel. Samma sak här. De är klokare än man tror, och mer bestämda och beslutsamma).

Jenny sa...

C - visst är det nog så att man underskattar dem. Man liksom vill och tycker att de är lite mindre än de egentligen är ibland. För oftare och oftare kommer sådana ögonblick av klarhet från i alla fall Molly som gör att man liksom tappar fotfästet ett tag och förstår att HERREGUD de är STORA när de är tre år gamla. Tre år och fulla av vishet. Ikväll blev hon yttepytte ledsen när hon var sådär trött och ville bara ha en "liten, liten napp". Så himla fin och förstår ju att det inte finns en napp som hon kan få, den har ju tomten fått. Även om hon ju förstår att det finns nya nappar i affären och att givandet till Tomten var en symbolisk handling.