16 november 2011

Om barn som pratar

Molly har börjat säga r. I vissa ord verkar det lättare att få till ett nästan rullande r numera, ngn allra oftast blir det fortfarande j. Hon känns så himlans stor när hon inte pjataj bebisspjåk, man får en liten tjuvkik in i framtiden.

En annan nyhet är också stakandet eller stamningen på första ordet ibland. Som en skiva som hakat upp sig.

"Mamma, vet du! Jag jag jag jag jag jag jag jag" och så vidare. Har läst på lite och tydligen är det vanligt i just treårsåldern då ordförrådet börjar bli stort. De har flera ord för samma sak och då kan det krocka i hjärnan när de ska bestämma vilket ord de ska välja. Lugnande men vi håller koll på det ändå...


Mamma och en "vila fjägil" som varit hos tandläkaren för första gången.

• iPhonebloggat •

3 kommentarer:

Isa sa...

Isabel stammade på första orden för några månad sedan men nu är det nästan helt borta, jag var lite orolig att det skulle stanna kvar eftersom hennes pappa gjorde det som liten.

Niklas och Kikki sa...

Paulina stammar till och från, mycket irriterande, men nu fick jag en liten förklaring på det så tack! :)

Jenny sa...

Maja har hållt på med sånt stammande i perioder i nästan ett år nu. Håller på ett tag och sen försvinner det helt. Oftast efter en sån period tycker vi det verkar som att snacket har tagit ett steg framåt. Så det är väl just som du säger, att det är så mycket ord som vill ut och så mycket som utvecklas. Vi var lite oroliga i början men har förstått att det är vanligt