18 mars 2010

Vecka 25

Det är med förvåning jag inser att jag redan är i vecka 25. Tiden har gått fort och jag bara hoppas att de resterande 15 veckorna går i samma racerfart för jag känner mig svullen, stor och otymplig. Att ta på skorna på morgonen (eller klippa tånaglarna - ett äventyr jag gav mig på igår morse och slutade i att hälften av naglarna förblev oklippta) slutar med flås och stånk och stön. Halsbrännan har återkommit med full styrka sen i förrgår. Mammajeansen börjar bli (för) tajta. Sammandragningarna är ihållande. Och minibollen fortsätter leva fullkomlig rövare i magen. Den här ungen sover inte, det är lugnt och stilla i magen max 20 minuter åt gången, resten av tiden är det full fart i 180.

Om bebisen: De flesta av barnets organ är färdigutvecklade vid denna tidpunkt och barnet kan nu överleva om det skulle födas. För tidigt födda barn har emellertid svårt att hålla värmen och lungorna är långt ifrån färdigutvecklade. Könsorganen för både pojkar och flickor är färdigutvecklade och barnet kan knyta sina händer och få tag på sina fötter. Vikt ca 800 gram.

I eftermiddag åker pappa Jens (eller Pontus, vi är lite osäkra) ner till Alperna över helgen så jag och Molly får lite kvalitetstid. En tjejhelg helt enkelt! (censurerat här p.g.a. önskemål från pappa Jens).

Inga kommentarer: