02 augusti 2010

Om att sova och äta

Vi är ju begåvade med en dotter som aldrig haft sömnproblem. Eller ja, nu de senaste veckorna har nattningarna emellanåt varit en mardröm men under spädistiden sov hon ju som en dröm. Ända sen den dag vi fick reda på att vi skulle få ett syskon till Molly har vi varit inställda på att våra nätter skulle vara förstörda för evigt. Något överdrivet men ni fattar.

Nu VET jag att Otto bara är tolv dagar gammal och att mycket kan hända bara de närmsta veckorna MEN den här ungen tar priset! De senaste nätterna har han sovit pass mellan fem och sju timmar. En natt fick jag väcka honom för att äta, mjölkproduktionen är ju inte direkt anpassad efter var tredje timme på dagen och var sjätte timme på natten (därav pumpen). Men hellre lite överfulla tuttar än en bebis som skriker en hel (eller halv) natt.

Jag tror mina barn är programmerade efter en mamma som inte kan hantera sömnbrist. Matbrist - no problem, men utan sömn blir jag inte en trevlig människa. Som sagt, det har gått tolv dagar på Ottos liv så mycket kan fortfarande ändras men äns så länge njuter jag bara...

4 kommentarer:

Sara sa...

Det är bara att gratulera då!! Om han äter så mycket på dagen så kanske han helt enkelt inte behöver så mycket mat på natten?!

Jag, Camilla och Sandra ska ses i Rålis på torsdag. 10 vid parkleken så att killarna får leka av sig lite innan lunch. Ni får jättegärna hänga på.

Kram!

Caroline sa...

Min lilla tjej var likadan i början. Hon sov ungefär 6 timmar i stöten på natten fram till hon var 3 månader. Sen vet jag inte vem som bytte ut ungen för då var det mat en gång i timme som gällde i 3 månader. Men det ordnade ju upp sig för nu sover hon hela nätter

Sandra sa...

Visst är det skönt?! :)
Jag är också helt chockad över att Caspian sovit hela nätter sen han föddes.
Han somnar just nu runt 21.30 på kvällen, äter vid femtiden och sover sen till klockan 8 ungefär.
Men som sagt, än är inte faran över ;)

Jenny sa...

Sara: Vi kommer!

Caroline: Visst kan allt hända, vet att Molly hade en period runt 4 månader då hon åt på natten men minns inte hur länge... Ja, bara att passa på att sova!

Sandra: Man får ta en natt i taget, och bara glädjas åt det hela. Roligt att Caspian också sover så bra!