12 augusti 2009

Snacka om sommar

Innan vi åkte iväg laddade jag ner pod-versionerna av ett noga utvalt (eller var det slumpmässigt?) urval av årets sommarpratare. Det blev väl ungefär 10-12 stycken och nu har jag lyssnat på ett par av dem.

Malin Åkerman - lite Vickan Silvstedt-varning på den amerikanska accenten, men det är inte så konstigt eftersom hon ju har svenska som andraspråk. Kan man bortse från detta så var det underhållande timme med Malin.

Mia & Klara - en (två) av mina favoriter i årets skörd. Humor blandat med en stor dos allvar och vemod. Det var nära att en liten tår kom farandes både en och två gånger.

Joe Labero - mer självgod gubbe får man leta efter. Var knappt värt tiden faktiskt.

Herman Lindqvist - den här mannen får en timme att kännas som tio minuter. Mer, Herman, mer!!! Blandar berättelser om kunglig historia, sitt liv som utrikeskorrespondent och anekdoter om det mesta.

Erika Bjerström - jag visste inte vem det här var innan, men det visar sig att hon är utrikeskorrespondent för SVT i Bryssel. Intressant och sorgligt när hon berättade om sin pappas alldeles för tidiga död.

Sofia Jannok - jag visste inte vem det här var heller men det visar sig att hon är en samisk sångerska. Berättar om livet som same och hur kulturen ibland krockar med Stockholm på den lugnaste finaste norrländskan. Mysigt.

Cecilia Frode - snacka om flummig estet var det första jag tänkte. De första tio minutrarna var väldigt poetiska och djupa. Sen öppnade hon upp sig lite och berättade om sin uppväxt och om när hennes dotter föddes. Jag gillar fröken Frode.

Malina Baryard - lite nervös berättelse om hennes liv i hästvärlden. Helt okej men inget jag har lagt på minnet eller lärt mig nämvärt från.

Jonas Björkman - tennisgubbe med skön berättarröst. Roliga berättesler men ganska dålig musik.

När man lyssnar på sommarpratare är det oundvikligt att tankarna börjar snurra på vad man skulle ha med i sitt egna sommarprogram. Hur skulle man lägga upp det? Vilken musik skulle man välja? Så fort vi kommit hem så ska jag lyssna på Alex Schulman, han skulle tydligen berätta om det senaste året i sitt liv, med början då han skiljde sig från anskrämliga Katrin och som avlutas med att dottern Charlie föds. Kan vara roligt att lyssna på honom när han pratar om något som inte har som syfte att röra upp känslor i mediasverige. Är så trött på all provkation som han alltid ska ha omkring sig den mannen.

Har ni lyssnat på några sommarpratare i år och kan man i så fall få en rekommendation?

2 kommentarer:

Jenny sa...

Jag har inte lyssnat på så himla många men måste ju helt klart rekommendera Nour ElRefai. Riktigt, riktigt bra. Ganska tung och sorglig, men jag fick en helt annan bild av henne än vad jag haft innan.

Lindchen sa...

Petra Mede. Gillar henne inte alls normalt sett eftersom hon är skrikig och skränig, men Sommar var bra.