07 augusti 2011

Medelhavet 2011

Varning för lång uppdatering från våra två underbara veckor i Spanien. Vi åkte mitt i natten från ett regntungt Arlanda med två trötta barn (resultat: de sov i princip hela resan ner) och landade i solen. Efter ett halvt dygn låg vi på Medelhavstid, vilket innebär att barnen är vakna halva natten och tar långa sovmorgnar (Otto vaknade runt 9 varje dag och Molly väckte vi vid 10.30 en dag). I övrigt körde vi på vår manjana-semester-stil och bara tog dagen som den kom. Levde loppan och bara hade det skönt.

Efter en veckas dekadens fyllde Otto 1 år. Samma morgon packade Jens och jag ihop oss i vår hyrbil och rattade mot Italien där min fina vän gifte sig med sin Italiano. Jag hade sån grym ångest-klump i magen kvällen innan vi åkte men det släppte så fort vi åkt. Efter att ha blivit inlurade i helvetesstaden Valencia stannade vi i Sitges och åt lunch med ett glatt gäng.
Jag var galet trött mot kvällen och efter att ha läst horribla Norgenyheter på McD i Nimes styrde vi kosan mot övernattning French-style i Cannes. Vi har lite dåliga erfarenheter av hotell i France och det här blev inte så annorlund. Suck - kan de där fransoserna lära sig nån gång eller? Dagen efter åt vi i alla fall en GRYM fransk frukost på Croisetten så Cannes - ni är förlåtna. Vidare på en svindlande vacker färd mot Italien och Finale Ligure. Ljuvliga vägar, såklart även längs hela franska rivieran. Bröllopet var vackert, middagen helt fantastisk och efterfesten galen.

Inga bilder från efterfesten (tuuur...) men den hölls på en beach-nightclub och det kändes som att vi fick uppleva Jersey Shore LIVE! Italianos alltså... Det roliga med den här klubben var också att det var gratis inträde, men när man gick in fick man ett litet visitkort som man var tvungen att gå med till ett litet bås, betala för en drinkbiljett (kille: 20 euro, tjej:15 euro) och få stämpel på visitkortet, sen gå med drinkbiljetten till baren och få dig din drink. För att sen KOMMA UT från klubben var man tvungen att ha ett stämplat kort. Det här hade såklart bröllopsparet fixat åt oss (något som en i sällskapet missat, därav vetskapen om proceduren). På söndagen passade vi på att stanna i Monaco som ju är helt utanför denna värld.

Sen stopp i Sitges igen där vi bjöds på fantastisk middag och fick dessutom sovplats och på måndagen kom vi tillbaka till våra älskade barn i vår lilla by. De hade ju såklart haft det jättebra (det var jag aldrig orolig över), och mamman och pappan fick en underbar minibrejk. De sista tre dagarna spenderade vi på beachen och ja... manjanan var igång igen.
Näst sista kvällen åkte vi till köpcentrumet där de har en liten nöjespark på terrassen. Molly hoppade studsmatta med sele, uppskattat.

Så. Det var dagboken från årets Spanienresa. Om två veckor åker vi till Mallis. Ottos fjärde Spanien-resa, det är väl inga konstigheter. Han är ju redan över ett år gammal. Någon som läste allt? Nä, tänkte väl det!