31 mars 2008

Vecka 18

Galet va? Vecka 18! Snart halvvägs. Har halsbränna nästan varje dag (aldrig haft förut) och nu tror jag att jag är säker på att jag har känt små distinkta sparkar därinne. Jag tror alltså att jag är säker på det. Men vaddå, hur ska jag veta då?

Mamman: Du kan ha ökat mellan tre och sex kilo vid det här laget. Det är helt normalt och du kommer att gå upp ännu mer. Det kan kännas konstigt om du är van vid en konstant vikt men viktökning är ett tecken på att allt är som det ska.

Barnet: Barnet kan göra olika grimaser, vinka och reagerar på ljud och buffar. Nu befinner sig hjärnan i ett händelserikt utvecklingsstadium. Bebisen märker om det är ljust eller mörkt utanför magen, även om ögonen är stängda. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner. Huvudet är cirka 4 cm i diameter, medan fötterna är cirka 2 cm långa. Vikt 220 gram.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Klutt lipar!

Anonym sa...

Halla lordi va najs o prata lite. Vad obeskrivligt laskigt att huvudet ar 4 cm?! Det ar ju exakt som Arumbayastammen i Det Sonderslagna Orat? Brrr! /Nomaden