06 september 2011

Brunsås

Tittade på Landet Brunsås ikväll och nu funderar jag starkt på att kliva över på köttfria sidan. Till att börja med så ska jag drastiskt minska inköp av köttprodukter. Nu till varför.

Kycklingarna kommer till sin fina lada (ja den var fin och ljus och full med god mat) när de är ett par timmar gamla. Sen får de bo där och växa och trängas i sex veckor. Sen är det dags för avfärd till slakten och då kör de in en lång arm med en visp längst fram, som vispar upp kycklingarna på ett transportband mitt i natten. Kycklingarna är ju livrädda och nyvakna och det sjuka är att jag ser alla dessa ivrigt flaxande kycklingkroppar med Ottos lilla huvud på - de är ju lika ohjälpliga och skyldiga som en liten bebis egentligen. Jag är blödig och så men man fick se fortsättningen på den här slakthistorien och jag blir äcklad. Det känns inte okej att kycklingar ska tvingas bli stora på sex veckor bara för att vi ska vräka i oss, när en höna i naturen lever 3-5 år.

För en tid sen såg jag ett inslag på nyheterna om hur de kastrerar griskultingar utan bedövning. Även här fick den lilla griskultingen Ottos huvud monterat på sin kropp av min känsliga hjärna.


Stackars små älskade djur. Jag vill ta dem och krama dem och rädda dem från allt ont och snart är jag väl som den där kattkvinnan som söker dejt i det där youtube-klippet...

3 kommentarer:

C sa...

Näe, jag håller med - vi sa samma sak här hemma. Det är ju vidrigt. Ska det ätas kött ska det vara schysst. Eko. Från bra ställe - vi har dessutom ekobönder till bästevänner, så det är bara att köpa från dem och fylla frysen och ge fan i resten. Hu.

L8 sa...

Alltså, jag har inte ätit kött eller kyckling sen -98 och tänker först och främst med glädje på hur stor andel koldioxid som jag undvikit att släppa ut. De där industrierna är så kolossalt stora runt om i världen och kräver sjuka mängder energi. Köp reko EKO så kan du faktiskt tänka med glädje på hur djuren vuxit upp!
L8

Arne sa...

Ja gör som jag! Jag har inte ätit kött eller fågel sedan 93 eller när det nu var jag fick se hur det går till genom en avslöjande dokumentär på TV. Minska i alla fall ner som sagt, och gör kanske som L8 sa de gånger man köper kött. Heja heja! Bättre karma, bättre natur!