15 mars 2012

Pronomen och hår

Nej jag är varken död, sjuk eller särskilt bloggsugen. Men nu brister jag ut i en frustrerad sång.

Hen. Vilket bra ord. Vilket kontroversiellt ord. Det är som när värsta bögfobin drog land och rike runt för tjugo år sen. Tiotusen tyska bögar! Vi kommer att bli bögifierade, barn kommer bli förvirrade och sen går väl världen under eller nåt. Nu är vi på't igen. Hen. Jag är i och för sig inte med på det extrema tåget och vill kalla ALLA för hen men jag har använt det flera gånger i jättebra situationer. Typ: "jag var hos doktorn i morse" -"jaha, vad sa hen"? Jag är övertygad om att det här ordet snart finns i allas vokabulär.

Nästa sak är hår. Vem bryr sig om någon rakar sig under armarna eller inte? Han, hon eller hen? Kom igen, skaffa er ett liv.

Slut på dagens, veckans eller månadens meddelande.



2 kommentarer:

Jenny sa...

Word!

Sandra sa...

Jag hatar det. Kommer aldrig att använda det. Jag är för nästan all annan form av könsneutralisering men det här är larvigt. Det finns tjejer och det finns killar. Han och hon. Jag börjar tycka allting gått lite för långt faktiskt. Det är nästan att ta ifrån människor deras identitet.