19 februari 2008

Vecka 12

Trodde aldrig att det skulle bli vecka 12, men så plötsligt är den här!

Mamman: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90% före utgången av vecka 12. Illamåendet upphör för många. De flesta har ökat ett till fyra kilo (jag har gått upp 1-2 kilo, godkänt?!). Har du kräkts mycket kanske du till och med har minskat i vikt (I wish...). Det är helt normalt.

Fostret: Nu finns det mesta på plats och fostret koncentrerar sig på att växa. Det börjar växa hår på kroppen som ska skydda huden. Naglar har vuxit ut på tår och fingrar och har nu fått fingeravtryck. Den kan både öppna och stänga munnen och producerar flera egna hormoner.
Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar. All näring går via moderkakan till fostret så glöm inte att tänka på vad du äter och dricker. Längd huvud till stjärt 60 mm.


PS. Igår tog vi den första magbilden, kommer snart!

3 kommentarer:

Unknown sa...

shit jag drömde att jag var gravid!!! läskigt..... jag fick reda på det då jag av någon anledning röntgade mig själv och röntgningsmannen tittade på mina fötter i röntgningsmaskinen och sa att han såg två små fötter ovanpå mina.....sen gick jag till barnmorskan och hon sa att testet var negativt men att det kunde bero på att bebisen inte "gått igenom" (?!?) än......

JenJen sa...

hahahahaha!

Pappa Jen sa...

Hmmm... drömmandet ligger i de Stockhauska generna iaf, det är en sak som är säkert...